Packlistor

En wordfil med packlista finns här: Packlista

När man ger sig iväg på övernattning, hajk eller läger är det bra att ha en packlista så att man vet att man får med sig allt som man behöver!

Det är rätt tråkigt att mitt i skogen i ett hällregn komma på att regnkläderna hänger hemma i garderoben eller när man har haft ett nära och kärt förhållande till något vattendrag och vatten kommit in i skorna… då vill man inte komma på att strumpor och stövlar är hemma!

Många är vi föräldrar som packar våra telingars ryggsäckar medan barnen kanske sitter framför TV:n eller käkar frukost innan hajken… Det är jättesnällt men inte så smart eftersom, allra helst, våra minsta barn inte har någon koll alls på vad de har med sig!

Gör det till en vana att kanske i början lägga fram alla kläder, som scouten skall ha med sig, på sängen och att scouten själv får packa ner dessa kläder i packpåsar eller direkt ner i ryggsäcken tillsammans med en vuxen!

När scouten har blivit lite större så får hon eller han själv lägga fram kläderna, vi vuxna kollar tillsammans med scouten att allt är med, innan det packas ner i ryggan (naturligtvis av scouten själv!) Snart så kan scouten packa sin egen ryggsäck och kommer att en riktig baddare på att veta var alla saker finns i ryggan!

En annan sak som är bra att tänka på är att alla saker som scouten skall ha med ska få plats i ryggsäcken!
Ofta så händer det att scouter kommer med plastpåsar och/eller bagar + sin stora ryggsäck! Får inte allt plats i ryggsäcken så har man  packat för mycket och det är dax att kolla igenom packningen ordentligt.

På en hajk för länge sedan hade vi en liten juniorscout som hade över 35 kg packning på ryggen (plus en plastkasse full med chips, godis och läsk och en plastkasse med stövlar, gympaskor och sandaler)!

Det som får ”hänga utanför” ryggsäcken är sovsäck, liggunderlag, kåsa, såg, yxa, vindskydd/tält och en liten vattenflaska!

Några saker som är bra att tänka på är att:

• Jeans kyler! På höst, vinter och vårhajker rekommenderas andra kraftiga byxor än jeans! Arméns gröna M59-byxor är bra och finns i rätt små storlekar på bland annat ÖB.
  • En bra sovsäck är värt att satsa pengar på för det finns inget som är så hemskt som att ligga och frysa på nätterna! Sovsäcken kan man ju använda i flera år och inte bara i scoutsammanhang!
    Om man har ett påslakan eller ett sk reselakan i sovsäcken så blir den lite varmare samt att sovsäcken inte blir så smutsig.
  • Matsakerna skall inte vara i porslin, glas eller ”engångsformat”! Bra matsaker finns att hitta på EKO eller i sportaffärer!