Scoutskjorta och märkesplacering

De flesta känner igen scouterna på grund av skjortan med tillhörande halsduk som har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startades i England 1907.

Tanken med scoutskjortan var från början att klädseln inte skulle vara det som skiljer människor från olika samhällsklasser åt och att scouterna skulle kännas igen av människor som inte själva var scouter.

Tanken i dag är egentligen densamma. Samhället har dock förändrats och scoutskjortan har blivit ett plagg som av många yngre anses gammalmodigt. Svenska scoutförbundet har tillsammans med tre av de övriga scoutförbunden de senaste åren haft en blå skjorta medan SMU:s scoutförbund har haft grön färg på skjortan.

2006 beslutade alla scoutförbund att man ska ha en gemensam scoutdräkt som är mer modern och tilltalar alla åldrar. Man bestämde också att färgen skulle vara samma för alla förbund. Den nya kollektionen består av både en skjorta och olika sorters tröjor och T-shirts. Färgen är petrolium och den nya dräkten används från och med sommaren 2007. Alla förbunden har olika färg på sina halsdukar. I Svenska Scoutförbundet är den gul med blå kant.

Svenska Scoutrådets årsmöte rekommenderar att den gamla scoutdräkten ska vara utfasad senast den 31 december 2008.

Scoutskjortan är också det ställe där vi sätter alla de märken som vi tar under året, alla tävlingsmärken, hajk- och lägermärken mfl. Den stora frågan är alltid ”Var ska de sitta”?

En bra tumregel är att alla officiella märken som knivbevis. knopmärken, tårtbitarna etc ska sitta på vänster arm och alla inofficiella märken som läger-, hajk, tävlingsdagsmärken etc ska sitta på höger arm!

(SE NEDAN)

Men vad gör man av alla märken tillslut? Om man bara fyller på och fyller på så finns det ju tillslut ingen plats kvar på scoutskjortan!
Man brukar säga att alla märken på höger arm, så som till exempel läger- och hajkmärken byts ut så fort man varit på något nytt läger/hajk! Det är bara det ”senaste” märket som gäller!

Vad gäller de märken som sitter på vänster arm så tar man bort dem när man byter avdelning alltså när man går från minior till junior osv. Det är bara ”tårtbitsmärkena” som alltid ska sitta kvar för när man gått alla så blir det en rund ring!

Var gör man av alla borttagna märken då? Ja, det är ju synd att lägga dem i en låda eller att slänga dem för de är ju en påminnelse hur kul man har haft på de olika lägren etc… Det vanligaste är att man syr fast alla märken på sin lägerbålsfilt eller liknande! På så sätt så har man dem alltid med sig!!